V zadnjem času vodje vse pogosteje pripovedujejo o hibridnih, mešanih oblikah dela: nekaj sodelavcev dela od doma, nekaj jih prihaja v pisarno, nekateri nekaj dni tako in nekaj dni drugače. Nekaterim vodjem to ne predstavlja težav in so naravnost navdušeni nad raznolikostjo in prilagodljivostjo. Drugi pa so že na robu obupa ali vsaj zmedeni: je to prav ali bi moral temu narediti konec?
Pred razglasitvijo pandemije smo se na področju sreče na delovnem mestu, učinkovitosti in produktivnosti zaposlenih zelo zavzemali za možnost, da si zaposleni izbirajo obliko dela, ki jim najbolj ustreza. Raziskave so namreč pokazale, da vse več ljudem - zlasti pa pripadnikom mlajših (Y in Z) generacij - veliko pomeni, da svobodneje razpolagajo s svojim časom in krajem dela. To nekaterim pomeni celo več kot nekoliko višja plača! Pa vendar je bilo delo na domu v večini organizacij vsaj taboo tema, večinoma pa so ga celo močno zavračali. S pandemijo in "prisilnim delom na domu" pa se je pokazalo, da je zaposlenim možno zaupati in da je delo opravljeno tudi na domu. In to celo v izredno oteženih okoliščinah in brez posebnih priprav: doma so bili vsi družinski člani, otroci so potrebovali pomoč pri šolanju ali varstvu, vse smo morali skuhati sami, večina ni imela ustreznega mirnega kotička za delo in še bi lahko naštevali.
Po-COVID-19: pisarna ali delo na daljavo?
S sprostitvijo ukrepov so se nekateri sodelavci z veseljem vrnili v pisarne, spet drugi pa so iz različnih razlogov raje ostali doma. Nekatere organizacije dovoljujejo svobodno odločitev, spet druge so sprejele enaka pravila za vse.
Kaj pa prihodnost? Zelo verjetno je, da bo marsikatera organizacija sprejela neko obliko dela na daljavo in tudi hibridne time. Nekatere večnacionalne organizacije so že pričele zmanjševati število pisarn, saj so hitro izračunali pozitivne finančne posledice dela na daljavo. Spet druge organizacije bodo odločitev glede vrnitve v pisarno prepustile zaposlenim in se glede tega dogovorile z vsakim individualno. To pomeni, da bo vsak delovni dan lahko izgledal malo drugače, saj bodo člani tima v pisarno prihajali ob različnih dnevih, nekateri morda sploh ne in nekateri bodo v pisarni vsak dan. Nekatere pa se bodo verjetno vrnile v ustaljene tirnice kot pred pandemijo.
Glede na to, da je (bila) izkušnja dela na domu zelo individualna in zelo različna, je možnost, da se člani tima lahko odločijo, kako bodo delali, odlična izbia za organizacije, kjer je to smiselno in možno. Tako zaposlenim vrnemo vsaj del nadzora nad življenjem, ki s(m)o ga v zadnjem letu izgubili; vladni ukrepi so namreč močno zamejili svobodo odločanja, kar na večino ljudi na dolgi rok ne vpliva najbolje. Vsaka odločitev, ki jo lahko sprejmemo, nam vrne občutek nadzora in nas pomiri. Poleg tega delo na daljavo olajša uravnoteženje zasebnega in službenega življenje, kar je povezano z večjo produktivnostjo, zavzetostjo in tudi motivacijo.
Ker pa je izkušnja individualna, mora vodja za vsakega člana svojega tima vedeti, kakšna je bila zanj. Če tega še ne veste za vse svoje sodelavce, je sedaj pravi čas, da to ugotovite. O tem, kako želite delati v prihodnje kot tim, se lahko pogovorite s celotnim timom in se skupaj odločite za način, ki je primeren za vašo naravo dela in za člane vašega tima. Tistih sodelavcev, ki od doma težko ali neradi delajo, ne silite v delo na daljavo (razen, če druge možnosti ni). Se pa z njimi individualno pogovorite, kje so težave. Morda težave lahko rešite, vsekakor pa boste bolj točno vedeli, kje je srž problema. Nekateri ljudje enostavno potrebujejo odmik od doma in domačega okolja, da lahko zbrano delajo; nekateri nimajo mirnega in/ali ustreznega kotička za delo, zadostne internetne povezave, spet tretji imajo težave s samodisciplino.
Ko ste v organizaciji sprejeli odločitev glede dela na daljavo in se z vsemi člani tima uspeli dogovoriti za način dela, ki je zanje najbolj primeren, se za vas kot vodjo postavi vprašanje, kako voditi "hibridni" tim?
Najprej zagotovite osnove
Za dobro povezanost hibridnega tima potrebujemo nekaj osnovne tehnološke opreme. Potrebovali boste aplikacijo za pošiljanje sporočil, video-konferenčno platformo, področje, kjer boste delili dokumente in dobro internetno povezavo za tiste, ki delajo od doma.
Nekaj predlogov za tehnološko opremo hibridnega tima[i]:
Ko so tehnološke zahteve zagotovljene, so zagotovljeni šele nujni temelji za delo. Za vodjo pa vodenje hibridnega tima predstavlja nekajposebnosti.
Vodenje hibridnega tima
Najpomembnejša naloga vodje hibridnega tima je zagotoviti pravičnost in vključenost vseh članov tima ne glede na to, od kod delajo. To boste najlaže storili z upoštevanjem nekaj smernic vodenja hibridnega tima:
Ne glede na to, ali ste navdušeni nad novimi oblikami dela, ste skeptični ali jih zavračate: hibridni timi so zelo verjetno naša prihodnost. Glede na skoraj enoletne izkušnje z delom na daljavo smo najhujši šok plavanja v hladni vodi že preživeli. Konec koncev vodenje hibridnega tima ni tako zelo različno od vodenja tima, ki ga imate na dosegu roke: v pisarni, skladišču, trgovini ali tovarni. Vsekakor je potrebno boljše obvladovanje tehnologije, ki nam pomaga ohranjati stike na daljavo. Potencirajo pa se tudi napake v vodenju: če ste zanemarjali kakega člana vašega tima, to ni imelo takšnih posledic kot jih ima lahko zanemarjanje članov vašega tima, ki delajo od doma.
Ko ste usvojili tehnologijo, je potrebno samo še ozavestiti razlike med delom v pisarni in od doma, spoznati nekaj zakonitosti vodenja hibridnega tima ... od tu dalje pa vodenje že obvladujete. Če ste v dvomih, preverite našo ponudbo izobraževanj. Z veseljem vam bomo stali ob strani.
Viri in iztočnice za dodatno branje:
https://resources.owllabs.com/blog/hybrid-team
https://www.wrike.com/blog/introducing-hybrid-team-management/
https://social.hays.com/2020/05/14/what-is-hybrid-team-how-to-lead/
[i] Povezava: Več o IT podpori hibridnim timom